BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Selamat Datang

Friday, May 14, 2010

ANCAMAN FITNAH AKHIR ZAMAN&CARA TERSELAMAT DARINYA

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Ankabut ayat 2&3 maksudnya;

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"



Rasulullah s.a.w telah mengkhabarkan kepada kita semua tentang fitnah (malapetaka) yang akan terjadi...
Daripada Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib r.a berkata bahawa ia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya;




"Ketahuilah bahawasanya akan terjadi fitnah-fitnah (malapetaka)!" Kami bertanya: "Bagaimana jalan keluarnya wahai Rasulullah?" Baginda bersabda: "Berpegang teguh dengan Kitabullah, sebab didalamnya disebutkan sejarah orang-orang sebelum kamu, dan khabar tentang yang akan datang setelah kamu, dan didalamnya juga terdapat hukum terhadap perselisihan diantara kamu. Ia adalah pemisah antara hak dan bathil, dan sekali-kali bukanlah senda gurau. Barangsiapa meninggalkannya kerana keangkuhan, nescaya Allah akan membinasakannya. Dan barangsiapa mencari petunjuk dari selainnya, nescaya Allah akan menyesatkannya. Ia adalah tali Allah yang kukuh. Dan ia adalah bacaan yang penuh hikmah. Dan ia adalah jalan Allah yang lurus" (HR. Ahmad dan At-Tirmidzi)



Menurut hadis Nabi s.a.w ini jelaslah kepada kita semua hakikatnya Pada hari ini sedarlah kita sedang berada dalam kancah peperangan melawan fitnah (cubaan dan godaan) yang begitu besar,ketahuilah fitnah itu bagaikan potongan malam yang kelam!!!



Dalam melalui hari sebagai umat akhir zaman tahu atau tidak fitnah cubaan dari Allah kepada kita berlegar disekeliling penjuru kehidupan kita seperti Harta adalah fitnah (ujian)Anak-anak juga adalah fitnah (cubaan)Wanita adalah fitnah (godaan)
Bercampur-baur dengan orang-orang kafir dan munafik adalah fitnah (bencana)
Ajakan kepada kebatilan dan menjauhi kebenaran adalah fitnah (malapetaka)Teman pergaulan yang jahat adalah fitnah (bencana)
Seruan kepada perkara sia-sia, sesat dan batil adalah fitnah (bencana)Dan banyak lagi yang lainya.




Tatkala seorang insan jatuh terperosok dalam bahaya dan musibah, maka dihadapannya ada 2 jalan pilihan;

1)Ia segera mencari jalan-jalan keselamatan dan berusaha mengeluarkan diri dari musibah tersebut hingga ia boleh selamat .
(Tidak syak lagi ini merupakan keharusan yang harus ditempuh bagi seorang yang berakal)
2)Atau ia hanya mampu pasrah menerima dan membiarkan dirinya binasa.
(Ini adalah tindakan orang bodoh (jahil) yang pasrah dan tidak mencari jalan selamat)




Waspadalah kerana fitnah-fitnah sudah begitu banyak pada zaman ini.Gelombangnya sudah saling tersebar luas dan bercampur-baur dengan berbagai bentuk kejahatan,maka wajib bagi setiap muslim untuk berhati-hati darinya.Oleh itu berpegang teguhlah pada Kitabullah dan Sunnah Rasulullah s.a.w,dan hendaklah diri kita juga harus waspada agar tidak menjadi penyebar fitnah (bencana) atau mendatangi atau cenderung kepadanya moga kita akan terjebak didalamnya!Marilah saudaraku sama-sama kita merenung&bermuhasabah(menghisab diri) kehidupan kita sehari-harinya (saat ini), sebenarnya kita lebih condong kearah mana?


Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya;


"Bakal terjadi fitnah (pertumpahan darah), orang yang duduk ketika itu lebih baik daripada orang yang berdiri, yang berdiri lebih baik daripada orang yang berjalan, yang berjalan lebih baik daripada yang berlari. Dan barangsiapa melibatkan diri ke dalamnya niscaya ia akan terseret kedalamnya" (Muttafaq 'alaih)



Berdasarkan hadis ini selamilah baik-baik apa yang ingin disampaikan oleh baginda Nabi s.a.w kepada kita.Marilah kita semua baik rakyat mahupun penguasa, ulama atau orang awam
mestilah saling bantu-membantu memadamkan api fitnah dengan berbagai cara penuh hikmah dan nasihat yang baikSebab jika hal tersebut tidak kita lakukan, maka akibatnya akan sangat berbahaya, dan kesudahanya akan begitu menyakitkan.
Marilah sama-sama kita merenungkan firman Allah yang maksudnya;

"Dan peliharalah dirimu dari pada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang dzalim saja diantara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya" (Al-Anfal: 25)



Ketahuilah wahai saudaraku, bahawa dunia ini adalah batu ujian dan cubaan bagi kita semua yang bergelar hamba kepada Allah.Selagi kita semua masih diberi nafas dan nyawa oleh Allah kita semua tidak boleh lari dari mendapat fitnah dan cubaan kerana ianya menjadi fitrah kita selaku insan.Buktinya menerusi firman Allah dalam surah HUUD ayat yang ke7 maksudnya;

" Dia yakni ALLAH menguji siapakah diantara kamu yang lebih baik amalnya"



Oleh itu sedarlah hidup ini adalah medan ujian bagi kita yang mengaku menjadi hamba kepada Allah Azzawajalla,kerana tiap insan yang sabar&bijak dalam menjalani tiap fitnah cubaan dariNYA pasti mendapat redha serta ganjaran yang telah dijanjikan dalam firmanNYA&sabdaan menerusi kekasihNYA Muhammad s.a.w.!



JENIS-JENIS FITNAH



Wajarlah bagi setiap individu bergelar muslim untuk mengetahui jenis-jenis fitnah agar kita dapat berjalan diatas ilmu dan keterangan yang nyata (jelas) hingga kita tidak terjerumus didalamnya (terutama seorang pemuda)sebab jika Allah tidak memberi kita akal yang cemerlang dan sikap santun serta pemahaman dan pengetahuan yang cukup mengenai fitnah ini nescaya banyak diantara kita yang akan terjerumus dengan tipu daya syaitan,dan dengan mudah kita akan mengikuti setiap ajakan syaitan.Justeru itu kita harus mengetahui beberapa bentuk dan jenis fitnah yang ada pada zaman ini sebagaimana yang dimaklumi bersama, bahawa juru fitnah (kesesatan) tidak terang-terangan mengajak orang kepadanya. Namun ia mengajak melalui hal-hal yang tersembunyi penuh dengan kesamaran para penyebar dan para penyerunya merekalah yang disebut sebagai da'i-da'i penyebar kesesatan.



Fitnah itu Ada 2 Jenis
Jenis Pertama:Penyeru Kepada Syirik, Kekufuran, Kesesatan dan Penyebar Aqidah Menyimpang


Fahamilah sesungguhnya yang sering berlaku bagi fitnah zaman ini adalah mula merebaknya ajakan pada perbuatan syirik, kufur dan sesat serta dengan meluasnya tersebar aqidah-aqidah yang menyimpang dari ajaran yang hanif(lurus)disekeliling kita.Namun Allah telah meletakkan fitrah pada diri manusia untuk mengenali-Nya
bagi mengakui dengan sebenar-benarnya DIA ALLAH sebagai Rabb dan ilaah (tuhan)
Hal ini ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud;




"(Tetaplah kamu atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah.(Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui" (Ar-Rum: 30)



Rasulullah s.a.w juga telah menegaskan hal ini menerusi sabdanya yang bermaksud;


"Setiap bayi terlahir dalam keadaan fitrah (muslim muwahhid), namun kedua orang tuanyalah yang menjadikan dia Yahudi, Nasrani atau Majusi. Sebagaimana seekor hewan melahirkan anaknya dalam keadaan sempurna, adakah kamu dapati cacat padanya" (Muttafaq 'alaih)



Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa tiap insan yang lahir ke dunia ini dalam keadaan yang sempurna, siap menerima kebaikan sekiranya ia dibiarkan begitu sahaja,nescaya ia dapat mengenali Rabbnya tanpa ada sebarang keraguan ,Ia juga akan mengetahui apa yang diperintahkan kepadanya, serta menyedari bahawa ia tidak dibiarkan begitu sahaja
bahkan ia dibebani dengan tanggungjawab dan kewajiban selaku hamba.Akan tetapi disekitarnya ada pelbagai faktor-faktor yang mempengaruhinya samada yang baik, yang akan menghidupkan fitrah dan nalurinya selaku hamba kepada RabbNYA mahupun yang buruk, yang memesongkannya dari aqidah yang benar, hingga terjerumus dalam aqidah-aqidah sesat.Faktor terpengaruh tersebut boleh jadi dari orang tuanya sendiri, guru-guru sendiri, teman-teman atau orang lain yang ia temui dalam hidupnya.


Fitnah semacam ini bergerak mengajak orang kepada kesesatan dan kemaksiatan,
dengan ajakan seperti ini dan dengan metode(kaedah) yang penuh tipu daya ini tersebarlah berbagai macam kemaksiatan yang secara automatik semakin banyak pula orang-orang yang mempromosikanya Cuba kita lihat, betapa banyak penyeru kekufuran, kebatilan dan kesesatan?maka wajibkanlah diri kita mengawasi diri sendiri dan orang-orang yang terdekat dengan kita! Persoalannya, apakah kita juga termasuk didalamnya?
Ketahuilah para pendukung kuffar sentiasa berusaha untuk menyesatkan umat islam,mereka sering menawarkan keyakinan itu kepada orang lain dan berusaha agar orang lain menyukainya dan memandangnya baik (tanpa ambil peduli dengan kesalahan dan kesesatan yang ada padanya) Sebagai contoh;
Kita meyakini kesesatan kaum Nasrani, Yahudi dan Majusi Siapa sahaja yang mempelajari dan mengetahui keyakinan mereka pasti yakin bahawa mereka jauh dari kebenaran,
walaupun begitu mereka tetap meyakini bahawa mereka berada diatas landasan kebenaran.
Oleh sebab itulah mereka berusaha sekuat tenaga menyebarkan keyakinanya melalui berbagai media.Nah!!lihatlah sekarang ini gaya hidup kebanyakan orang muslim sudah tidak jauh beza dengan mereka, jadi tidak sukar bagi mereka untuk menyebarkan juru-juru dakwah yang mereka namakan missionaris, namun pada hakikatnya mereka adalah penginjil dan penyebar kesesatan.Mereka ini fitnah terbesar yang telah berhasil menyesatkan banyak orang Islam masa kini. Hanya orang-orang yang diselamatkan Allah s.w.t sahaja yang terhindar dari bahaya mereka.Allah s.w.t sengaja menjadikan mereka sebagai batu ujian dan cubaan bagi umat manusia dan disebalik semua itu ada hikmah besar dan bukti yang terang.
Hikmah pula dengan adanya pesaing ini untuk kita lebih bersemangat memacu ummat ini (dalam ilmu dan amal)ingatlah jangan sampai usaha kita kalah dengan mereka, kalah dalam hal apapun, termasuk kalah budaya dan akhlak (seperti yang berlaku saat ini).




Termasuk fitnah yang tersebar pada hari ini adalah ajakan kepada aqidah yang sesat
sesiapa sahaja yang meyakini sebuah aqidah sesat, maka aqidah itu akan menjadi kepercayaannya. Ia akan menyeru kepadanya dan mengangkat juru-juru dakwah untuk menyebar-luaskanya,dan ia rela mengeluarkan hartanya (sekalipun aqidah itu batil jauh dari kebenaran)syaitan telah membuta-tulikan mata-hatinya sehingga merasa dirinyalah yang benar dan memandang salah orang-orang yang menentangnya.
Mari kita sama fahami sebaiknya;




Kaum Syi'ah Rafidhah, ajaran mereka telah tersebar luas di beberapa negara Islam,walhal jika kita menilik keyakinan mereka, pasti kita akan dapati sangat jauhnya mereka dari kebenaran.Jika kita membaca buku-buku mereka, kita pasti akan terkejut melihat kisah-kisah khurafat dan dusta bertebaran dengan meluas.Walau demikian, mereka bersungguh-sungguh dalam menyebarkan aqidah sesat tersebut untuk diyakini oleh seluruh ummat manusia.Bukan itu sahaja,bahkan mereka rela mengeluarkan harta yang banyak demi menjerat orang-orang jahil dan bodoh kedalamnya. Jarang orang yang selamat jika sudah terperangkap dalam jerat aqidah jenis ini Wal 'Iyadzubillah.
Syaitan telah brjaya menutup mata hati mereka sehingga mereka merasa berada di pihak yang benar. Lalu mereka pun berusaha memperdaya orang lain supaya meyakini bahawa merekalah golongan yang benar, selain itu mereka adalah ahli bathil yang ternyata banyak sekali orang-orang jahil yang terpesona dengan cara-cara mereka.Golongan ini menampakkan kelembutan, kerendahan hati dan ketawadhu'an mereka dalam masyarakat, namun dibalik itu mereka berusaha menyeret orang kedalam aqidah yang sesat.

Fitnah kelompok Syi'ah Rafidhah ini sudah sedemikian besar dan parah, banyak yang mulai menganggap mereka suatu golongan yang baik pekertinya.Marilah kita bersama memohon kepada Allah s.w.t semoga kaum muslimin terhindar dari kejahatan dan bahaya mereka.Kelompok menyimpang lainya seperti Khawarij yang juga merupakan ancaman serius bagi kita.Mereka masih tetap aktif dibeberapa negara yang membuat api fitnah semakin besar (seperti fitnah pengeboman dan bunuh diri yang mereka anggap sebagai jihad).Demikian pula kaum yang bergelar sufi, ahli bid'ah yang mentafsir dan memahami secara bathil sifat-sifat Allah.Mereka ini merupakan pemacu fitnah dan menyebar fahaman yang terpesong dari ajaran sebenar yang dibawa Nabi s.a.w diserata belahan dunia dan masih banyak lagi kelompok-kelompok menyimpang lainya.Maka wajiblah tiap insan yang berpegang teguh pada al Haq dan benar-benar meyakininya untuk benar-benar bersandar pada Al-Quran dan As-Sunnah yang ditinggal Nabi s.a.w sebagai panduan dan pegangan serta menjauhkan diri dari sebarang bentuk fitnah dan kesesatan tersebut. Janganlah sekali-kali kita terpedaya dengan ajakan dan dakyah mereka sekalipun kita seorang yang berilmu Sebab keyakinan-keyakinan sesat ini ibarat racun dalam lemak kelihatannya enak, menarik minat untuk memakannya, namun dibalik itu sebenarnya racun yang membunuh.Tujuan saya menyebutkan golongan juru dakwah yang menyesatkan serta bid'ah-bid'ah ini adalah sebagai peringatan bagi setiap muslim dari bahaya mereka dan bahaya bid'ah yang mereka seru dan supaya kaum muslimin tidak terjebak dengan penipuan mereka.Justeru itu hendaklah kita selalu berwaspada, berhati-hati terhadap setiap orang yang mengajak pada kekufuran, syirik, bid'ah dan kesesatan.





Jenis Kedua:
Penyeru Kepada Maksiat dan Dosa yang Besar Maupun Kecil



Golongan yang mengajak berbuat maksiat dan dosa (yang besar mahupun kecil) sangat banyak berkeliaran pada saat ini."Semoga Allah s.w.t tidak memperbanyakkan jumlah mereka dan semoga kita terselamat darinya insya Allah!!Cukup banyak fitnah dan musibah akibat kejahatan mereka ini.Waspadalah mereka masuk dimana-mana sahaja,ketahuilah dikalangan kaum Yahudi terdapat ramai para penyeru maksiat, demikian pula pada kaum Nasrani, musyrikin, mulhidin, komunis dan sebagainya,bahkan dikalangan kaum muslimin dan lebih khusus lagi dikalangan Ahlus Sunnah juga terdapat penyeru maksiat.
Demikian pula dikalangan kaum Syi'ah Rafidhah, Mu'tazilah dan kelompok-kelompok bid'ah lainnya, dikalangan mereka juga terdapat penyeru maksiat.Penyeru kepada maksiat ini lebih dominan daripada yang lain, bencana yang mereka timbulkan juga lebih besar Tidak ada jalan alternatif lain bagi seorang muslim untuk menyelamatkan diri dari bencana tersebut
kecuali dengan menyedari bahawa Allah s.w.t telah mengharamkan segala bentuk perbuatan maksiat dan hendaklah ia mengetahui bahawa golongan yang mengajak berbuat maksiat pada hakikatnya mengajak supaya orang lain juga meniru perbuatan mereka sekali gus menjerumuskan kita kearah kemaksiatan kepadaNYA.Allah s.w.t telah menjelaskan perkara yang halal dan yang haram ,juga telah menetapkan hukuman atas perbuatan haram dan mengancam pelakunya dengan siksaan yang pedih. Disamping itu Allah s.w.t menganjurkan hamba-Nya berbuat taat dan berpegang teguh dengaNYA serta selalu mengerjakan amal-amal soleh,dan Allah telah menjanjikan pahala yang besar bagi yang mengamalkannya.
Namun meski demikian rupa, golongan yang melakukan perbuatan dosa dan maksiat tetap akan tetap menyebarkanya Jika hati bertanya."Apa yang mereka inginkan dibalik maksiat dan dosa yang mereka sebarkan dimana sahaja?"
"Bukankah mereka mengetahui bahawa Allah telah mengharamkanya?'
"Bukankah mereka juga menyedari bahawa Allah s.w.t akan mengazab orang-orang yang berbuat maksiat?" "Lalu apa yang mereka inginkan?"
Jawabnya.!
Itulah fitnah dan bala zaman ini!
Allah s.w.t menguji hamba-hamba-Nya dengan fitnah tersebut"Barangsiapa selamat bermakna merekalah orang-orang yang dikehendaki baik oleh Allah Azzawajalla
Barangsiapa binasa, maka merekalah orang-orang yang dikehendaki sesat oleh-Nya"
Wal 'Iyadzubillah!!!!




Beberapa Contoh Maksiat yang Umum dan Sudah Merata di Tengah-Tengah Ummat Saat Ini


1-Meminum Minuman Keras
Meminum minuman keras termasuk fitnah (kemungkaran) besar yang banyak menimpa para pemuda Islam saat ini ,bukan hanya sekadar meminumnya sahaja, bahkan juga mengajak orang lain bagi melakukan sama kemungkaran yang besar ini.Setiap orang yang ketagih minuman keras, pasti mengajak orang lain untuk mencubanya, sebab ia sudah terlanjur sayang dan suka (melakukannya), kerana itulah ia ingin agar semakin banyak orang yang mengikuti dan membantunya, sehingga tidak ada orang yang mencegahnya.Selalunya ia akan berkata pada orang yang menasihatinya:
"Kenapa terlalu bodoh terhadap diri sendiri? Kenapa tidak ikut bersenang-senang menikmati kelazatan dan keseronokan ini?"Demikianlah halnya ia terus merayu, sehingga orang yang jahil akan terperosok dalam perbuatan maksiat ini!dan bila sudah jatuh kedalamnya, ia akan terjerat hingga sangat sukar untuk melepaskan diri maka jatuhlah kedalam kemungkaran besar ini yaitu minum minuman keras beserta pergaulanya
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud;

"Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, menenung nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian diantara kamu lantaran (meminum) khamr (arak) dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan solat; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu) (Al-Ma'idah: 90-91)




2-Gemar kepada Lagu(melalaikan jiwa)
Termasuk fitnah (kemungkaran) yang banyak tersebar sekarang ini adalah gemar kepada nyanyian yang melalaikan jiwa dan hati dari mengingati Allah.
Orang-orang yang jiwanya terikat dengan hobi muzik, lagu yang melalaikan jiwa terutama lagu yang memuja-muja wanita sangat suka jika semakin ramai orang yang mempunyai kegemaran sama seperti mereka Oleh kerana itulah,golongan pencinta muzik dan lagu tahu jika kita semua menentang mereka, maka kita akan mengekang mereka, menyusahkan dan merendahkan mereka sehingga dengan itu mereka akan rendah dan hina serta tidak dapat memuaskan dirinya dan menampakkanya, mempromosikan kehendak nafsunya, bilamana ramai orang yang mendukung mereka dan ramai pula orang yang meniru, membantu dan mengikuti mereka, maka dengan beleluasa mereka membuka tempat-tempat hiburan, konsert-konsert, night club, music house, kafe-kafe, tempat-tempat karaoke dan seangkatan dengannya.Merekapun mengajak orang lain ke tempat yang mereka bina itu.Pengaruh mereka terhadap orang-orang jahil adalah cubaan dan bala'.Dengan cubaan ini Allah meneguhkan orang yang berakal dan menyesatkan orang yang kurang berilmu dan kurang peka.




3-Menghisap Rokok
Menghisap rokok termasuk fitnah (wabak) besar yang pada hari ini hampir tidak ada satupun rumah yang selamat dari asapnya!Ketagihan menghisap rokok telah melanda setiap lapisan insan dan ramai pula golonganyang menyeru pada wabak rokok ini (yang lebih tepat disebut: "penyakit dan bala'!")
Mengapa!??
Sebab para perokok ingin agar semakin banyak orang yang ketagih kepada rokok. Sehingga tidak ada lagi yang berusaha mencegahnya. Ajakan para penghisap rokok ini termasuk fitnah yang besar melanda kehidupan muslim hari ini.Bila ia melihat seorang jahil, ia akan berusaha mempengaruhinya supaya merokok, seperti mempengaruhi rakan-rakan terdekat supaya merokok bersama. Mereka kebanyakan terpengaruh dengan jumlah mereka yang ramai tanpa melihat kedangkalan akal dan faham para perokok itu (kurang hati-hati dalam pergaulan dan bahayanya)Lama-kelamaan ia akan mengikuti kebiasaan mereka."Barangsiapa yang Allah kehendaki kebaikan bagi dirinya, nescaya Dia akan melindunginya serta menjauhkanya dari pergaulan buruk tersebut, dan barangsiapa dipengaruhi mereka, maka hendaklah berhati-hati dan waspada terhadap ajakan dan seruan mereka.Sebab bahaya ini (mengisap rokok) telah tersebar merata dimana-mana dan telah meragut banyak nyawa.




4-Eksploitasi Kaum Wanita
Termasuk dalam deretan fitnah zaman ini adalah eksploitasi kaum wanita Rasulullah s.a.w telah mengkhabarkan bahawa wanita itu adalah salah satu fitnah yang terbesar.Baginda bersabda maksudnya;

"Berhati-hatilah dari godaan dunia dan waspadai-lah rayuan kaum wanita, sebab fitnah pertama kali yang menimpa bani Israil adalah fitnah wanita" (HR. Muslim)

Rasulullah s.a.w menyebut wanita sebagai fitnah (sumber godaan). Dan rasul juga telah mengkhabarkan bahawa bani Israil tersesat kerana fitnah (godaan) wanita.Pada zaman kini eksploitasi kaum wanita begitu banyak tersebar dimana-mana.Kebanyakan kaum hawa kini berani bersolek dan menampakkan lekuk tubuh mereka di pasar dan di jalan-jalan,Mempamerkan segala macam eksesori dan perhiasannya tanpa mempedulikan syariat dan inilah awal dari dukungan ekploitasi wanita tersebut.Jika Allah menghendaki kita terkena godaan maka kita akan membuntangkan mata atau melirikkan pandangan kita (pada godaan tersebut)hingga dikhuatiri diri kita akan terbawa nafsu dan terpedaya hingga timbul syahwat terlarang yang mendorong berbuat apa yang diharamkan Allah s.w.t (berzina)atau hal yang menghampiri padanya (zina), seperti berdua-duan tanpa mahram,dan seangkatan dengannya.
Memang, wanita adalah godaan yang paling besar! Termasuk diantaranya eksploitasi kaum wanita adalah melalui tv dan filem. Ini merupakan musibah dan malapetaka yang begitu besar.
Demikian pula foto-foto mereka di majalah,surat khabar dan sampul barang-barang tertentu
Mereka sengaja memilih wanita-wanita cantik agar menarik minat orang, khususnya para pemuda dan yang lebih berbahaya lagi adalah munculnya foto-foto mereka dalam keadaan tidak berpakaian atau menjolok mata yang diterbitkan melalui kamera-kamera canggih dan disebar luas di internet.
Nas`alullah al-'afiyah was salaamah..!!
Tidak diragukan lagi hal ini termasuk bencana terbesar zaman ini
Allah meneguhkan (iman) orang yang beriman dengan ucapan yang teguh.Barangsiapa mensucikan dirinya, pandanganya tidak akan tertuju pada perkara haram ini dan tidak akan menuruti kehendak syahwat dalam hatinya pada wanita-wanita itu (tanpa sah)Barangsiapa dipelihara dan dijaga oleh Allah s.w.t, nescaya Dia akan menjauhkanya dari fitnah tersebut
Dan nescaya Dia akan memasukkanya kedalam golongan orang yang dikehendaki kebaikan bagi diri mereka"



5-Fitnah Harta

Termasuk fitnah zaman ini adalah harta benda dunia yang banyak menguasai hati manusia.
Sehingga kita lebih mengutamakan dan mementingkan harta daripada menunaikan hak-hak Allah s.w.t meskipun
sudah waktunya (seperti solat)Kita tidak pernah mengambil berat dan peduli dengan cara apa kita memperoleh harta benda itu,dengan cara halal atau haram.
Ini termasuk bencana yang sudah merata dikalangan masyarakat umum, dan ramai orang yang mengajak kepada hal yang demikian.Pada hari ini ramai dikalangan yang kita temui orang yang berbangga-bangga dengan harta yang banyak.
Allah s.w.t. berfirman maksudnya;

"Bermegah-megahan telah melalaikan kamu"(At-Takatsur: 1)

Allah s.w.t berfirman dalam surah yang lain maksudnya;

"Dan mereka berkata: "Kami lebih banyak mempunyai harta dan anak-anak (daripada kamu) dan kami sekali-kali tidak akan diazab" (Saba': 35)

Berapa ramai orang yang tergoda dengan harta benda dunia. Dan berapa ramai pula orang yang sering mempersoalkan??"Bagaimana si Fulan dapat mengumpulkan harta sebanyak itu sehingga ia kaya raya dan dapat membangun istana-istana, memiliki ini dan itu didalam dan luar negara?"Hingga ia pun berangan-angan dan akhirnya terpesona untuk mengejar harta dunia yang fana'.Dan berapa ramai orang yang terpedaya dengan fitnah godaan harta ini?mereka mengumpulkan harta tanpa peduli halal dan haram sehingga akhirnya mereka terjerumus dalam unsur riba', penipuan, rasuah, dan lainnya Semua ini kerana matlamat utama adalah mengumpulkan harta,sekalipun dengan cara mencuri, rasuah, menggelapkan harta negara tanpa hak dan sebagainya.Maksudnya disini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk memperbanyak dan mengembangkan hartanya sehingga ia boleh jadi seperti si Fulan dan si Fulan!dan apabila telah memperoleh harta yang banyak, maka mereka habiskannya untuk berfoya-foya, memuaskan syahwat, mengenakan pakaian-pakaian yang mereka sukai, tanpa memperhatikan batas halal dan haramnya lagi,seperti memanjangkan pakaian melebihi mata kaki (isbal), meniru-niru pakaian orang kafir, berekreasi ke negara-negara Eropah (negeri kafir), dan membuntangkan mata sesuka hati pada perkara-perkara yang terlarang sebagai pemuas hawa nafsu mereka.Demikianlah musibah menjadi begitu besar sekali.Rasulullah s.a.w telah menegaskan bahwa harta adalah cubaan dan yang baginda bimbangkan atas kita adalah harta dunia yang dibentangkan dan gemerlap tipuan dunia yang Allah s.w.t keluarkan bagi kita
Allah s.w.t berfirman maksudnya;


"Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cobaan (bagimu); dan disisi Allah-lah pahala yang besar" (At-Taghabun: 15)

Berdasarkan dalil ini ketahuilah sesungguhnya Allah s.w.t jualah yang telah menganugerahkan (amanah) harta benda tersebut,kemudian menjadi cubaan bagi diri kita selaku hamba yang menerimanya.Persoalannya adakah kita akan tergelincir dalam perkara haram disebabkan harta itu?Adakah kita akan membeli barang-barang terlarang kerana tidak puas dengan yang dibolehkan?Ataukah kita akan gunakannya untuk memuaskan nafsu sekalipun dengan perkara yang haram!? Marilah kita bersama memohon kepada Allah s.w.t keselamatan daripada segala perilaku yang keji dan mungkar.!!!

6-Fitnah Ajakan Kepada Penyimpangan dan Kesesatan
Termasuk juga diantara fitnah zaman ini adalah ajakan dan seruan kepada berbagai jenis penyimpangan dan kesesatan.Ramai orang yang mengajak kepada hal sedemikian,ianya berasal dari kalangan kaum kafir atau datang dari negara kafir, serta orang-orang fasik yang datang pada kita dengan gelaran yang terhormat seperti tuan guru ,pensyarah,profesor,doktor,orang cendiakawan dan sejenisnya dan orang-orang awam menggelarkan mereka dengan sebutan yang baik serta terhormat.Ramai dari kalangan mereka kemudian menjadi orang yang membenci dan dengki pada kita yang menentang ajakan mereka, oleh sebab kita berpegang teguh dengan aqidah yang benar dan kita hanya takut kepada Allah s.w.t.Mereka dengki kepada kita dan berusaha menjerumuskan kita pada kehancuran yang mereka alami ,maka merekapun mengajak orang berbuat seperti mereka.Sekalipun mereka tidak mengatakanya terang-terangan,. namun mereka mencontohkanya melalui perbuatan dan amalan yang baik-baik untuk memperdaya kita.Mereka itulah juru fitnah yang terbesar!
Hendaklah kita selalu waspada dari dakyah tipuan mereka.Janganlah sesekali memuliakan dan menghormati mereka, sebab sudah ramai orang yang menjadi korban, yang akhirnya condong pada ajaran sesat mereka, memuji-muji mereka.Mereka juga seringkali rela menjual agama atas nama dakwah dan alasan lainya demi mendapatkan ilmu dan gaya hidup dari orang kafir dan bergaul dikalangan mereka (sama seperti mereka) contohnya dalam kepipimpinan yang berlaku dinegara kita Malaysia,cuba kita amati dan perhatikan baik-baik.Ada dikalangan mereka gemar menggunakan pendekatan membincangkan soal agama,namun kalau diperhalusi mereka mencela agama hanif lagi suci yakni islam itu sendiri.Mereka gemar bicara tentang islam padahal hati mereka tiada didalamnya dan jauhnya mereka tentang ilmu agama ini. Dan tak lain mereka hanyalah tertipu dengan akal dan prasangka mereka sendiri,Memperlekehkan aqidah kita baik sedar mahupun tidak.Orang yang kembali dari negara mereka (kafir) seringkali mengkritik kita yang benar-benar mengikut ajaran sunnah dan sebaliknya memuji-muji orang kafir"Membenci pejuang-pejuang agama kita dari orang beriman, mempertikai ibadah-ibadah yang kita lakukan dan begitu tingginya kedudukan orang kafir dan fasik dalam pandangan mereka serta-merta serta sanggup mengatakan...
"Kita hanya pandai beribadah sahaja!""Kita hanya memiliki buku-buku agama saja!"
"Kita tidak tidak boleh begini dan begitu!""Sementara mereka telah berhasil menciptakan ini dan itu! "Maka syaitan pun memperdaya mereka sehingga orang kafir dianggap lebih hebat daripada kita. Lebih pintar dan lebih maju ilmu pengetahuannya, lebih kuat jasmaninya, lebih ahli dan lebih mahir daripada kita kaum muslimin.Mereka benar-benar tidak tahu bahawa orang kafir itu memang disegerakan bagi mereka kenikmatan-kenikmatan di dunia.Mereka adalah orang yang sibuk mengurus dunia serta meninggalkan akhirat.Sebagaimana yang digambarkan oleh Allah s.w.t dalam firman-Nya yang bermaksud;


"Mereka hanya mengetahui yang lahir (saja) dari kehidupan dunia; sedang mereka tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai" (Ar-Rum: 7)

Wahai saudaraku yang dikasihi, janganlah sekali-kali kita terpedaya dengan orang seperti ini,baik mereka mengajak kita dengan lisan ataupun perbuatan.Misalannya ia seorang guru,
ia mengajak dengan ucapanya, ia hiasi perkataanya sehingga tiap untaian katanya menarik untuk kita dengari Ingatlah,dibalik itu terdapat racun yang mematikan.Bahaya mereka begitu besar,hanya orang yang Allah beri keteguhan serta ilmu yang dapat lepas dari muslihat mereka.Namun bagi insan yang lemah aqidahnya,Ia pasti terpedaya oleh dakyah tipuan mereka.Ia akan mengikuti ajaran guru sesat tersebut atau meyakini guru sesat itu punyai kelebihan, punyai pengikut yang ramai, punyai pangkat dan kedudukan yang tinggi .Ia akan menyanjungnya mati-matian bahawa dia punyai pengikut seramai ini, punyai kepandaian itu dan ini serta pelbagai perkara yang mengagumkan.Lantas ia akan mengikuti dan membenarkan seluruh ucapannya sehingga ia terseret dalam ajakan guru sesat itu, maka kejahatan dan kerosakan semakin meluas.Itulah salah satu malapetaka akhir zaman!
Demikian pula yang datang dengan gelaran developer, instrukter dan lainnya yang bergerak dibidangnya masing-masing.Ramai dikalangan orang yang jahil terpikat dan cenderung kepada mereka tanpa menyedari bahawa mereka itu sebenarnya hamba kepada dunia.Tanpa menyedari bahawa mereka adalah orang kafir dan fasik yang tidak pernah ke masjid,tidak pernah menunaikan solat dan tidak pernah membaca Al-Qur'an.Seorang muslim yang celaka tanpa terasa telah menyanjung-nyanjung mereka, terpedaya pada tipuan mereka,
memuji mereka dengan sifat amanah, faham, kuat dan bertanggung jawab dalam menjalani tugas.Orang jahil yang cenderung dengan mereka tidak menyedari bahawa sebenarnya mereka melakukan hal itu untuk memperdaya kita dan agar orang lain memuji mereka, sekalipun pekerjaan mereka tidak ikhlas pada dasarnya.Maka kita katakan pada orang jahil tersebut;
"Apabila saudara mengagumi mereka,belajarlah baik-baik seperti mereka lalu terapkanlah dengan catatan, pelajarilah hal-hal yang bermanfaat saja dan buang jauh-jauh kebodohan mereka.Sebab, bukankah kita telah mengetahui bahawa niat mereka buruk?Meskipun mereka dikurniakan ilmu pengetahuan duniawi yang hebat,Tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan dan bagi diri kita yang punyai keteguhan iman hanyalah sebuah ujian dari Allah Azzawajalla



7-Penipuan dan Penyelewengan Dalam Penyebaran Maklumat
Termasuk fitnah pada hari ini adalah penipuan dalam penyebaran maklumat yang banyak disebarkan oleh orang kafir dan fasik melalui saluran-saluran komunikasi (program-program radio dan television), majalah, surat khabar, buku dan lain-lain.Orang jahil kembali menjadi korban dengan mempercayai bulat-bulat maklumat yang diterima itu, merekapun meyakini akan kebenaranya dan akhirnya terpedaya, lantas mereka sendiri pula yang ikut menyiarkanya serta menyebarkannya.Mengagumi karya-karya mereka orang kafir dan menyebar-luaskanya melalui tulisan-tulisan dan surat kabar serta mencantumkan didalamnya foto-foto hasil produksi mereka.Orang awam melahap semua itu melalui siaran-siaran radio dan tv yang mereka pancarkan dan buku-buku serta akhbar yang mereka sebarkan.Hal ini merupakan bahaya besar yang dapat menerkam setiap orang jahil yang tidak punyai bekal ilmu untuk menangkis syubhat-syubhat tersebut.Hati akan terkena syubhat-syubhat,Jika syubhat yang disebarkan oleh juru dakwah, kaum fasik dan orang yang punyai maksud jahat serta para ahli bid'ah melalui siaran-siaran dan buku-buku ini menimpa seseorang, maka tidak akan selamat darinya kecuali orang yang memiliki ilmu pengetahuan yang cukup sehingga ia dapat membantahnya dan menjelaskan kesesatan-kesesatan yang terdapat didalamnya pada orang lain.


8-Berkawan Dengan Budak-budak Nakal
Termasuk fitnah pada zaman ini yang tidak kalah bahayanya adalah kawan-kawan yang nakal.Seorang insan mudah terpengaruh oleh rakannya, ayahnya, saudaranya atau sahabatnya. Sehingga ia mudah mengikuti tingkah laku kawan-kawannya itu.Sementara kawan-kawanya itu adalah budak-budak nakal yang selalu mengajaknya berbuat maksiat dan menjauhkanya dari ketaatan kepada perintah Al-Khaliq.Jelas, berkawan dengan budak-budak nakal ini merupakan fitnah (bahaya) yang sangat besar.Jalan yang harus ditempuh seseorang untuk melepaskan dirinya dari bahaya ini adalah senantiasa bersabar dan terus memperteguh kesabaran,memegang teguh kebenaran walau bagaimanapun pahit keadaannya.Hendaklah kita bersabar apabila kawan sekelas kita atau kawan sepejabat kita seorang yang fasik dan suka berbuat maksiat, lalu mengejek kita kerana kita mengikuti ajaran yang mengikut sunnah Rasul s.a.w atau mengejek kita kerana memanjangkan janggut sementara ia mencukurnya,atau mengejek kerana kita bersikap zuhud, wara', selalu menjaga solat 5 waktu berjama'ah, tidak menonton filem dan tidak gemar kepada hiburan kini.Bahkan terkadang ia mengajak kita meninggalkan ketaatan-ketaatan tersebut dan merayu kita untuk menyertainya berbuat maksiat dan kemungkaran
Jika demikian keadaannya.Hendaklah kita bersabar dan jangan sekali-kali terpedaya denganya.Semoga Allah s.w.t memberikan jalan keluar bagi diri kita kerana kawan-kawan yang fasik itu, siapapun orangnya memang begitu besar bahayanya.Mereka itu boleh jadi dikalangan saudara, ayah, anak, kawan, guru kita atau yang lain.Oleh sebab itu kita harus sangat berhati-hati, kerana pergaulan dengan siapapun akan sangat besar pengaruhnya.
Ucapan yang sering terdengar (meski tidak kita redhai) juga tetap akan berpengaruh (menjadi fitnah) pada diri kita.Seorang insan yang diberi ilmu pengetahuan meyakini bahawa ia berada diatas kebenaran pasti tidak akan terpedaya dan condong kepada mereka"Wal'iyazubillah!!!!



BAGAIMANA CARANYA UNTUK KITA TERSELAMAT DARI FITNAH??

Jalan yang utama untuk itu adalah menuntut ilmu dan beristiqamah didalamnya!Ilmu merupakan jalan keselamatan dari fitnah-fitnah tersebut iaitu ilmu yang benar sebagai faktor utama penjamin keselamatan dari fitnah tersebut.Setiap orang yang mendapat ilmu maka ia berada dibawah naungan cahaya terang yang berfungsi sebagai alat untuk mengetahui cara selamat dari kebinasaan Ilmu yang dimaksudkan disini adalah,Ma'rifatullah (mengenal Allah dengan dalil-dalil), memahami syariat-Nya, hak-hak-Nya, hukum-hukum-Nya, janji-janji serta ancaman siksa-Nya.

Pertama sekali...
Camkan pada diri kita bahawa kita adalah seorang hamba Allah,kita tidak diciptakan-Nya secara sia-sia.Hendaklah kita menyedari bahawa Dia-lah Rabb yang telah menciptakan diri kita, dan mengatur kita dalam kehidupan.Merenungi hal ini dengan melihat tanda-tanda kebesaran-Nya baik yang tersirat mahupun yang tersurat.Mari kita yakini bahawa Dialah Allah yang mengatur dan memiliki diri kita yang telah mencurahkan nikmat-nikmat-Nya yang tiada terhingga kepada kita,mari ketahui bahawa kita hanyalah seorang makhluk-Nya
Milik Sang Pencipta dan Pemberi rezeki.Kita sangat memerlukan-Nya setiap saat dan kita telah menikmati nikmat-nikmat-Nya terus mengalir tanpa henti.Lalu mari kita sedari bahawa Allah telah mengingatkan kita, iaitu dengan perintah dan larangan-Nya.Allah memerintahkan dan mewajibkan kita beribadah serta melarang dan memperingatkan kita dari perkara haram supaya dijauhi.Perkara-perkara diatas wajib untuk kita ketahui.Mari kita pelajari dan tekuni kerana hal itu tidaklah sukar, Allah telah memberi bekal yang cukup untuk kita.Mari kita baca dan Al-Qur'an dan kitab-kitab As-Sunnah (seperti Sahih Al-Bukhari, Muslim dan lainya)Disana pasti kita dapati didalamnya ada terkandung ubat untuk setiap penyakit umumnya penyakit berkaitan hati.Disana juga akan kita dapati kewajipan-kewajipan ibadah seperti solat, taharah (bersuci), dan rukun-rukun Islam lainnya.Didalamnya juga terdapat keterangan bahawa Allah s.w.t menjelaskan perkara-perkara mubah yang boleh kita nikmati untuk menyambung hidup, dan juga menjelaskan perkara-perkara haram dan sejenisnya.Jika hal itu sudah kita fahami, maka selanjutnya mari kita ketahui bahawa disana ada pahala dan ada dosa iaitu bilamana seorang hamba menjaga kewajipan-kewajipan ibadah itu, nescaya Allah akan memberinya pahala.Demikian pula bila ia menjauhi perkara haram semata-mata melaksanakan perintah Allah, ia akan diberi pahala yang besar.Marilah kita sedari bahawa jika kita melakukan perkara haram atau menganggapnya remeh (menganggapnya hal biasa sehingga kita langgar), nescaya Allah akan menyeksa kita.
Apabila kita meninggalkan kewajipan, kita akan mendapat seksa yang pedih dan seksaan itu ada yang Allah segerakan (di dunia) dan ada pula yang Allah tangguhkan, sebagaimana juga halnya pahala,bila mana semua hal diatas telah kita resapi,Apakah kita masih juga berbuat derhaka kepada Allah?Apakah kita masih juga terpesona dengan ajakan nafsu lantas berbuat maksiat?Maka dari itu, mari kita pelajari aqidah yang benar agar kita tidak tertipu oleh juru-juru dakwah yang sesat, para ahli bid'ah, mu'tazilah dan lainya.Mari kita ketahui bahawa aqidah kita akan senantiasa lurus selama kita mempelajari aqidah Ahlus Sunnah dan berpegang teguh denganya,selanjutnya setelah kita mengetahui perintah dan larangan Allah, pahala dan siksa-Nya, jangan sekali-kali kita terima ajakan yang membuat diri kita malas beribadah dan menjerumuskan kita kedalam perbuatan haram.Anggaplah orang yang mengajak itu sebagai juru-juru kesesqtan dan fitnah, yang merupakan ujian dari Allah terhadap orang yang jahil dam kita jangan pernah rela menjadi seorang yang jahil dan lemah
dan mari bermuhasabah tanya kepada diri kita; "kepada siapa kita berlaku dosa dan maksiat?"iaitu "kepada Allah". (bukan pada besar-kecilnya dosa)"


Mengetahui perkara-perkara tersebut merupakan asas dalam meraih keselamatan
Demikianlah terapi yang sangat mudah.Alhamdulillah, di negara kita ini prasarana menuntut ilmu mudah didapati dimana-mana apatah lagi dukungan teknologi saat ini.Diantara kemudahan tersebut adalah seperti berikut:


Majlis-majlis ilmu
Waktu kini cukup banyak majlis-majlis ilmu yang diasuh oleh para alim ulama, mereka membacakan kitab-kitab ilmu dikala waktu luang kita boleh mempelajari aqidah, hukum, nasihat-nasihat dan ilmu-ilmu lainya.Jangan kita terlalu terpaku dengan pelajaran kita di sekolah atau madrasah yang hanya diperoleh dari guru.Kerana umumnya mereka tidak memberikan penerangan yang begitu mendalam hanya sekadarnya sahaja dan tiadanya contoh yang terperinci dalam penerangan satu-satu masalah.Ramai ulama-ulama yang dapat kita hubungi melalui telefon ataupun bertemu terus menerus, supaya kita dapat memetik ilmu yang bermanfaat dan benar melalui mereka.

Membaca Buku-Buku Yang Bermanfat
Dikala ini cukup banyak buku-buku karangan ahli ilmu yang telah dicetak dan diterbitkan dipasarab untuk rujukan bagi menambah ilmu didada.Sehingga ada usaha-usaha murni sesetengah pihak menterjemahkan buku-buku tersebut dalam bahasa yang mudah difahami dari penulis asalnya.Mereka adalah ulama pewaris nabi yang dapat dipegang ucapannya. Sandaran mereka adalah Al-Qur'an dan As-Sunnah.Kita dapat memiliki buku-buku tersebut lalu kita baca dan memahami sebaik mungkin.marilah kita pergunakan kitab-kitab syarah yang dapat dipercayai dan bebas dari bid'ah-bid'ah untuk membantu kita memahaminya.Dengan demikian aqidah dan ilmu yang kita miliki dapat terjaga dan tidak ternoda.Jangan sampai kita campur-adukkan ilmu yang benar dengan ilmu yang menyimpang.Sebab dimasa kini juga banyak sekali buku-buku ahli bid'ah, seperti buku-buku Syi'ah Rafidhah, Al-Asy'ariyah, Mu'tazilah dan lain-lain.Buku-buku tersebut ciri-cirinya sangat jelas, boleh kita kenali melalui penulisnya, apakah ia seorang syi'i rafidhi atau seorang mu'tazili, asy'ari atau yang lainnya.Jauhilah buku-buku mereka dan jangan sekali-kali kita membacanya.Jika kita tidak tahu buku yang harus kita baca, tanyakan sahaja pada para ulama yang kita kenali,buku apa yang harus kita baca dan buku apa yang harus dijauhi.
Semoga kita menjadi seorang yang alim tentang agama Allah yang sebenar-benarnya ilmiah berdasar addalil"
Insya Allah...
Dengan jalur ilmu dan istiqamah inilah kita akan selamat dari segala fitnah dan kehancuran!!!



MARI KITA HAYATI NASIHAT INI!

Ketahuilah saudaraku sesungguhnya jalan keselamatan itu hanyalah satu; iaitu jalan Allah yang lurus yang telah Allah sebutkan dalam firman-Nya yang bermaksud;
"Dan bahawa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia; dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya" (Al-An'am: 153)

Telah dinukilkan dari hadith sahih bahawa suatu ketika Rasulullah s.a.w menarik sebuah garis lurus, lalu menarik garis-garis ke kanan dan ke kiri dari garis yang lurus itu.Kemudian baginda telah bersabda maksudnya;
"Inilah (garis lurus) jalan Allah, sementara garis-garis kekanan dan kekiri itu adalah jalan-jalan syaitan" , kemudian beliau membaca ayat: "Dan bahawa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia; dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya" (HR. Ahmad dan Ad-Darimi)

Sebahagian para ulama mencontohkan dengan pelepah kurma yang menjulur hingga ke tanah. Sekiranya seekor serangga merayap naik melalui batangnya, nescaya ia akan sampai keatas dan dapat menikmati buah kurma yang diinginkannya, ertinya ia telah selamat sampai ketempat tujuannya.Lain ceritanya jika ia naik melalui pelepah daun kurma yang menjulur ke kanan dan ke kiri itu, baru sahaja ia mencuba merayap naik pasti sudah terjatuh. Batang itulah jalan Allah, sementara pelepah daun kurma itu adalah jalan-jalan syaitan. Jalan Allah yang merupakan siratul mustaqim sangat jelas terlihat.Sekarang ini kita berada pada zaman serba terasing,sebagaimana yang disebutkan Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadith yang bermaksud;
"Agama Islam itu pada mulanya asing dan akan kembali menjadi asing sebagaimana pada awalnya, maka Thuubaa (kebahagian/syurga bernama thuu-baa) bagi para ghuraba'" (HR. Muslim)
Ada beberapa riwayat lain yang menjelaskan pengertian ghuraba' sebagai berikut...
"Mereka adalah orang-orang yang memelihara agamanya dari fitnah-fitnah"
Setiap kali fitnah datang menimpa harta, diri dan agamanya, ia akan berusaha keras menyelamatkan diri hingga agamanya tetap terjaga.Sebagaimana yang disebutkan Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadith maksudnya;

"Pada akhir zaman nanti sebaik-baik harta kamu adalah kambing-kambing yang dipelihara di puncak-puncak bukit dan tempat-tempat penggembalaan, menjauhkan diri dari fitnah-fitnah demi menjaga agamanya"
Orang yang menjaga nilai-nilai agamanya merekalah yang disebut ghuraba', dan merekalah yang mendapat do'a dari Rasulullah s.a.w: "Berbahagialah para ghuraba'!"Seorang muslim hanya selamat dengan memegang teguh nilai-nilai agamanya, ia harus mendahulukanya daripada yang lain seperti yang disebutkan dalam hadith maksudnya;
"Apabila datang cubaan/fitnah menimpamu, maka korbankan hartamu. Jika tidak dapat diatasi dengan harta, maka korbankanlah dirimu. Jangan sekali-kali kamu korbankan agamamu!"

Marilah sama-sama kita hayati setiap bait nasihat Rasulullah tersebut,moga ianya dapat menjadi panduan untuk kita terlepas dan terselamat dari segala ancaman fitnah diakhir zaman!!!!!!!!

Mari kita selami dan fahami pada tiap pertemuan dalam hidup ini kita saling berfungsi menjadi ujian dan fitnah bagi yang lain.Semoga Allah senatiasa menjaga diri kita semua.Sehingga tiap pertemuan diri kita dalam hidup yang sebentar ini senantiasa menjadi kebaikan dan Allah berkenan mmemberikan kebaikan selanjutnya.Semoga Allah menyelamatkan kita dari ancaman fitnah duniawi dan semoga Allah berkenan menyampaikan akhir riwayat kita di dunia ini diakhiri dengan kebaikan.Mudah-mudahan bermanfaat bagi kita yang ingin memetik faedah dan menjadi peringatan bagi para pencari ibrah (pelajaran)"
Wallahu A'alam

0 comments: